Thursday, January 22, 2015

Alaealine töötaja - mida silmas pidada?



Töölepingu seadus näeb alaealisele ette täiendava kaitse töösuhetes, eelkõige täiskasvanud töötajast erinevate võimete, kogemuste, teadmiste, vaimse ja füüsilise tervise ning koolikohustuse tõttu. Alaealist palgates tuleb silmas pidada tingimusi, mil võib alaealist palgata, lühendatud tööaega ja piiranguid seoses koolivaheajaga.
Kõigepealt vaatleme, mida tuleks esmalt silmas pidada kui palgata alaealine tööle.

0-6-aastane
Töö tegemine keelatud
TLS §7 lõige 1
7-12-aastane
Töölepingu sõlmimiseks vajalik seadusliku esindaja nõusolek
TLS §8 lõige 7
Töölepingu sõlmimiseks vajalik tööinspektori nõusolek
TLS §8 lõige 3 ja 4
Tööinspektoril õigus kaasata alaealise tahte väljaselgitamiseks lastekaitsetöötaja
TLS §8 lõige 5
Lubatud teha kerget tööd kultuuri-, kunsti-, spordi- või reklaamialal
TLS §7 lõige 4
13-14-aastane
Töölepingu sõlmimiseks vajalik seadusliku esindaja nõusolek
TLS §8 lõige 7
Töölepingu sõlmimiseks vajalik tööinspektori nõusolek
TLS §8 lõige 3 ja 4
Lubatud teha kerget tööd
TLS §7 lõige 4 ja 5
15-16-aastane kooli-kohustuslik
Töölepingu sõlmimiseks vajalik seadusliku esindaja nõusoleks
TLS §8 lõige 7
Lubatud teha kerget tööd
TLS §7 lõige 4 ja 5
15-16-aastane mittekooli kohustuslik
Töölepingu sõlmimiseks vajalik seadusliku esindaja nõusolek
TLS §8 lõige 7
Ei tohi teha tööd, mis ületab alaealise kehalisi või vaimseid võimeid, ohustab kõlblust, sisaldab ohte, mida alaealine ei suuda õigel ajal märgata ega ära hoida kogemuse või väljaõppe puudumise tõttu, takistab sotsiaalset arengut või hariduse omandamist, ohustab tervist töö iseloomu  või töökeskkonna ohutegurite tõttu
TLS 7 lõige 2 ja 3
17-aastane
Töölepingu sõlmimiseks vajalik seadusliku esindaja nõusolek
TLS §8 lõige 7
Ei tohi teha tööd, mis ületab alaealise kehalisi või vaimseid võimeid, ohustab kõlblust, sisaldab ohte, mida alaealine ei suuda õigel ajal märgata ega ära hoida kogemuse või väljaõppe puudumise tõttu, takistab sotsiaalset arengut või hariduse omandamist, ohustab tervist töö iseloomu  või töökeskkonna ohutegurite tõttu
TLS 7 lõige 2 ja 3
Nagu tabelist näha, on alaealise tööle lubamiseks vajalik seadusliku esindaja nõusolek. Kuid seaduslik esindaja ei tohi anda nõusolekut koolikohustusliku alaealise töötamiseks koolivaheajal rohkem kui pooleks iga koolivaheaja kestusest (§8 lõige 2). Iga koolivaheaja puhul peetakse silmas eraldi nii suve-, talve-, sügis- kui kevadvaheaega. See nõue ei välista töötamist kooli ajal kui see ei takista hariduse omandamist (nt kui alaealine on liiga väsinud, et õpingutele keskenduda, siis see on juba takistus)
Kui alaealine on tema nõusolekul seaduslikult temale sobivale töökohale palgatud, on oluline silmas pidada lubatud tööaega ning kohustuslikku puhkeaega.


Lubatud tööaeg h/päevas §43 lõige 4
Lubatud tööaeg h/seitsmepäevase ajavahemiku jooksul §43 lõige 4
Kohustuslik puhkeaeg h/24-tunnise ajavahemiku jooksul §51 lõige 2
7-12-aastane
3h
15h
21h
13-14-aastane ja koolikohustuslik
4h
20h
20h
15-aastane, kes ei ole koolikohustuslik
6h
30h
18h
16-aastane, kes ei ole koolikohustuslik, 17-aastane
7h
35h
17h

Lisaks eelnimetatule on veel paar olulist punkti, millele tähelepanu pöörata. Toon need siinkohal kokkuvõtlikult välja.
  •  Kokkulepe, mille kohaselt alaealine töötaja kohustub tegema tööd kell 20.00 kuni 06.00, on tühine (§ 49 lõige 1).
  •    Kui alaealine teeb kerget tööd kultuuri-, kunsti-, spordi- või reklaamitegevuse alal täiskasvanud järelevalve all kell 20:00 kuni 24:00, on töötamine lubatud (§49 lõige 2).
  •    Ületunnitöö kokkulepe alaealisega on tühine (§44 lõige 2).
  •  Kokkulepe, mille kohaselt koolikohustuslik töötaja kohustub tegema tööd vahetult enne koolipäeva algust, on tühine (§49 lõige 3).
  •   Alla 18-aastastel on lühendatud täistööaeg (vt tabel 2), st kui laps töötab töölepinguga täiskoormusel, peab ta saama vähemalt miinumumpalka, mis 2015. aastal on 390 € kuus (bruto) või 2,34 € tunnis (bruto).
  •    Alla 18-aastase puhul võib rakendada katseaega, kuid kui töölepingu tähtaeg on lühem kui 8 kuud, ei tohi katseaeg olla pikem kui pool lepingu kestvusest (§86 lõige 3). 
  •   Alaealise iga-aastane puhkus on 35 kalendripäeva (alaealise põhipuhkus) (§56).

 Oluline on veel teada, et ka alaealise teenitud töötasu tuleb deklareerida. Noor peab deklaratsiooni esitama ise ning vanematega ühisdeklaratsiooni esitada ei saa. Lisaks on vanematel on alates teisest lapsest õigus saada täiendavat maksuvaba tulu, kuid vanem peab lapse teenitud tulu oma tuludeklaratsiooni näitama. Lisainfo SIIT

NÄIDE. 17-aastane töötab 5 päeva nädalas 7 tundi päevas (17-aastase täistööaeg). Tema tööpäev algab kell 8:00 ja lõpeb kell 15:00. Seadus näeb ette, et 24-tunnises ajavahemikus peab 17-aastasele noorele jääma vähemalt 17 tundi järjestikust puhkeaega. Seadus näeb ka ette, et tööandja peab pikema kui 6-tunnise töötamise kohta andma vähemalt 30-minutilise puhkepausi, mis ei ole tasustatud (§47 lõige 2). See tähendab, et töötaja tööaeg pikeneb 30 minutit. Et tagada 17-tunnine järjestikune puhkeaeg 24-tunnise ajavahemiku jooksul peab seega töö algusaeg iga päev algama 30 minutit hiljem.
E. 8:00-15.00. tööaeg 7h + puhkepaus 30 min, tööpäev peab seega lõppema kell 15:30. 17 tundi puhkeaega 24 tunni jooksul, seega T peaks tööpäeva algama kell 8.30,-15.30, tööaeg 7h + puhkepaus 30 min, tööpäev peaks seega lõppema kell 16:00.
See ei tundu loomulikult kõige mõistlikuma lahendusena. Kuid selle näitega soovin panna Teid kõiki korraks seaduste üle mõtlema. Lahendus on selles loos siiski olemas. Kohustuslik paus võib olla ka tasustatud ning sellisel juhul tööaeg ei pikene.

6 comments:

  1. Tere!
    16-aastane soovib tulla suveperioodil tööle nõudepesijaks (vanema eestkostel)ja meil on töö graafiku alusel ning ettevõte avatud 15-23, siis ka see alaealine võib töötada maksimum kella 22ni või kuidas temaga peaks seda tööaega arvestama (juhul, kui oleme nõus tööle võtma)?

    ReplyDelete
  2. Alaealine töötaja ei tohi teha tööd ajavahemikus kell 20:00-06:00

    ReplyDelete
  3. Kas 15 aastane, 8 klassi lõpetanud õpilane, võib töötada suvevaheajal 30 tundi nädalas? Suvel ei ole koolis käimise kohustust.
    Või igal juhul ei tohi laps enne põhikooli lõppu töötada rohkem kui 20 tundi nädalas?

    ReplyDelete
  4. Isik on koolikohustuslik kuni põhikooli lõpetamiseni või 17-aastaseks saamiseni.
    Seega kui isik on alla 17-aastane ja käib põhikoolis, siis on ta koolikohustuslik. Koolikohustuslikkuse mõiste tähendab eelkõige seda, et isik on kohustatud koolis käima ning ei ole seotud sellega, kas tal on parasjagu koolivaheaeg või mitte.
    Seega 15-aastane koolikohustuslik noor tohib töötada 4 tundi päevas ja 20 tundi nädalas.

    ReplyDelete
  5. Tere.
    Kas 14-aastane viib töötada näitaks kiirtoidu kettides, kui ta parasjagu koolis pole ja tööandjaga on vahetused kokku lepitud?

    ReplyDelete
  6. Dr Itua ravib minu HIV-i, olen olnud ARV tarbimine 10 aastat. Ma olen olnud valus, kuni tulin üle dr Itua blogides site.I e-posti talle oma üksikasjad minu HIV ja minu asukoht selgitasin iga asi talle ja ta ütles mulle, et ei ole midagi hirmul, et ta ravib mind Ta andis mulle garantii, Ta palub mul maksta esemete eest, nii et kui ma paranen, näitan ma tänulikkust ja andsin tunnistust oma tervendavatest maitsetaimedest, mida ma kavatsen teha sinu ülejäänud HIV-i jaoks. ja muud haigused näevad dr Itua.I head tööd. Ma sain ta ravimtaimi EMS Courier'i teenuse kaudu, kes toimetas oma postkontorisse 5 tööpäeva jooksul. Dr Itua on aus mees ja ma hindan teda tema hea töö eest. ta hindab teda ja ülejäänud mu sõpru ka liiga, on rõõm mulle, et ma olen vaba pillid ja võttes, et rasva belle on nightmare.you mõistate, mida ma räägin, kui teil on sama probleem ma olin olles siis mitte nüüd küll. Ma olen vaba ja tervislik Suur tänu dr Itua Herbal Centerile. Mul on ka tema kalender et ta hiljuti mulle saatis, ta ravib igasugust haigust, nagu vähk, herpes, fibromüalgia, Hiv, B-hepatiit, maks / neerupõletik, epilepsia, viljatus, fibroid, diabeet, Dercum, Copd ja ka tagastama Ex Lover Back. Siin tema kontakt .drituaherbalcenter @ gmail.com Või Whats_app number +2348149277967

    ReplyDelete